Byli jsme šílenci. S Oltcitem jsme vyrazili až do italského Bibione

Citroen Axel
Foto: FavCars

Oltcit je dávno zapomenutá rumunská automobilová značka, za jejíž model 11R a RL se v předlistopadovém Československu dávaly tučné úplatky. Taky jsme jeden kdysi dali a vydali se s ním až do italského Bibione.


Když se dneska někoho, kdo se narodil po roce 1989, zeptáte, jestli ví, co to je Oltcit, tipuji, že to nebude vědět nikdo. Přitom před rokem 1989 se automobilů této rumunské značky prohánělo po československých silnicích několik tisícovek. Údajně šlo až o 40 tisíc kusů. Neuvěřitelné. V tehdejší záplavě Wartburgů, Moskvičů a Trabantů, však Oltcit působil jako zjevení.

Licenční Citroen Visa

Šlo totiž o licenční automobil automobilky Citroen, který vycházel z konceptu Prototype Y, resp. Projet TA, postavený na platformě modelu Fiat 127. V šedesátých letech totiž Fiat s Citroenem poměrně úzce spolupracoval a Projet TA měl zaplnit mezeru mezi modely 2CV a GS. Vůz byl připraven na zástavbu malých motorů typu boxer od Citroenu. Jenže vše se zamotalo, spolupráce s Fiatem se nakonec nerozběhla, na základě projektu Prototype Y vznikl Peugeot 104, a Projet TA zůstal takříkajíc „na ocet“.

Před rokem 1989 se za něj dávaly úplatky

Rumunská vláda se však tehdy s automobilkou Citroen domluvila a v továrně ve městě Craiova se začal automobil vyrábět. Existovaly i pokusy vyvážet auto na západní trhy, pod jménem Axel, ale zastaralý model tam moc úspěchů neslavil. Zato v Československu byl o auto enormní zájem. Dokonce takový, že se za něj v roce 1989 dávaly úplatky. Proč?

Metalíza a opěrky hlavy jako luxus

Kromě poměrně zajímavého designu nabízel Oltcit také bohatou výbavu. Pochopitelně, viděno optikou tehdejší doby. Auto mělo (ve verzi RL) metalízu, zadní stěrač, otáčkoměr, opěrky hlavy nebo třeba pětistupňovou převodovku (verze 12 TRS). V Československu se Oltcitů údajně prodalo neuvěřitelných 45 tisíc kusů. Na silnicích je dnes však už téměř nepotkáte. Většinu z nich „sežrala“ rez a opravdu fatální poruchovost.

Odvážná cesta do Itálie

Model 11RL jsem si pořídil i já sám a v roce 1991 s ním vyrazil na dovolenou do italského městečka Bibione, tehdejší bašty československých turistů. S manželkou a dvouletou dcerou jsme do auta naložili vše potřebné a vyrazili na 800 kilometrů dlouhou cestu. Dnes bych s tímhle autem nejel ani do Brna, natož do zahraničí, kde nikdo nevěděl, co to je za stroj.

Boxer s výkonem 60 koní

Pod kapotou Oltcitu, se kterým jsme tenkrát do Itálie vyrazili, byl motor boxer s výkonem necelých 60 koní (43kW). Na výlet ve dvou dospělých a s plným kufrem konzerv a plechovek piva to bylo opravdu jen tak tak. Pravdou ale je, že se s autem dala držet rychlost kolem 130km/h vcelku bez problémů a spotřeba byla nějakých 8 litrů na 100km. Bylo ale potřeba motor vytočit až ke 4 tisícům otáček. Absence klimatizace, elektrických okének, airbagů, ABS nebo třeba i autorádia, tehdy nikomu nepřišla divná. Největším komfortem tak u mého Oltcitu bylo střešní okno, zadní stěrač a přídavná dálková světla.

Cestu do Bibione i zpět jsme zvládli bez problémů, ale musím přiznat, že jsme měli asi více štěstí, než rozumu. No jo, ale taková byla prostě tehdy doba.

Kam na dovolenou? Jak si zařídit víza? Kde najít levné ubytování? Jak si koupit levné letenky? Jak zaplatit dálniční mýto? To vše a ještě mnohem více zjistíte na našem webu Cesty a výlety

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.testyojetin.cz 

www.cartrax.cz

 


CestyAvylety.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@cartrax.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Provozovatelem webu www.cestyavylety.cz je CarTrax, s.r.o., IČO: 10827226 se sídlem Praha 1, Rybná 716/24. Obsah internetových stránek www.cestyavylety.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2022 Cestyavylety.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.