Letecká doprava způsobila v moderním světě revoluci. Díky stovkám komerčních i soukromých leteckých společností není poznávání nových míst nic složitého. Až budete příště nastupovat do letadla, vzpomeňte si na těchto pár zajímavých faktů o letadlech, které jste možná nevěděli.
Blesk letadlu nevadí
Bojíte se, když jste uprostřed dlouhého letu a venku řádí bouřka? Je to naprosto přirozené, ale buďte si jisti, že blesk by vaše letadlo nesundal. Od technologického pokroku v letecké technice v roce 1963 se žádné letadlo nezřítilo kvůli zásahu blesku. Blesky zasahují do letadel pravidelně, aniž by letadlo poškodily nebo dokonce ovlivnily let. Moderní letadla jsou zcela odolná proti bleskům. Jedná se o takovou Faradayovu klec.
Přistání a vzlet
Výzkumy ukazují, že přibližně 80 % leteckých nehod se stane během prvních tří minut po startu a posledních osmi minut před přistáním letadla. K leteckým nehodám nejčastěji dochází, když je letadlo na zemi nebo v její blízkosti nebo v blízkosti jiných letadel. Pravděpodobnost, že se dostanete do letecké nehody, je přibližně jedna ku 11 milionům.
Stáří letadel
Přijde vám, že když je letadlo více než 10 let staré, patří již do šrotu? Tak to by byl velký omyl. Letecký průmysl totiž vyřazuje proudová letadla až na konci jejich životnosti, tedy zhruba po 30 až 35 letech v závislosti na údržbě a opotřebení. Ve vojenských a civilních flotilách po celém světě jsou některá letadla ještě starší. Při správné péči a údržbě bude průměrné proudové dopravní letadlo na konci své kariéry fungovat stejně dobře jako na jejím začátku.
Nejbezpečnější místo neexistuje
Federální letecký úřad tvrdí, že v letadle neexistuje nejbezpečnější sedadlo. Historicky se provádělo velké množství pokusů, které odhalily, že při leteckých nehodách na sedadlech v zadní třetině letadla byla 32% úmrtnost, zatímco ve střední třetině 39% a v přední třetině 38%.
Ve hře je však tolik proměnných, že nejbezpečnější sedadlo zkrátka neexistuje.