Budoucnost elektromobility nespočívá pouze v dojezdu. Klíčová je celková filozofie. Tu aktuálně razí především nové Volvo EX90

Foto: Volvo

Koupit si ho sice budete moci až v roce 2024, ale už nyní vzbuzuje Volvo EX90 velké emoce. Automobilka se totiž při jeho vývoji soustředila nejen na aspekt udržitelnosti, ale také na doposud nepoznaný uživatelský zážitek z užívání automobilu.


Foto: Volvo

Ano, záměrně píšeme „z užívání“ a nikoliv „jízdy“. Jízda do uživatelského zážitku samozřejmě patří, ale Volvo EX90 nabídne mnohem více, než pouhou přepravu osob z bodu A do bodu B. Volvo EX90 je například prvním Volvem které bude hardwarově připraveno na obousměrné nabíjení. To nabídne potenciál pomoci spotřebitelům využívat elektrickou energii levněji, efektivněji a udržitelnějším způsobem. „S vozem Volvo EX90 doslova získáte energii pro svůj život,“ říká ředitel pro ekosystém elektrifikace Olivier Loedel a dodává: „Energii z akumulátoru lze totiž využívat mnoha způsoby. Od dobíjení elektrického jízdního kola v terénu až třeba po napájení kempingového vařiče. V době špičky může EX90 dokonce posloužit jako zdroj energie pro váš dům.“

Foto: VolvoJak je to možné? Volvo umístilo do obřího sedmimístného SUV baterii o kapacitě 111 kWh, což je například o cca jednu třetinu více, než je kapacita vrcholné Škody Enyaq Coupé RS. Taková baterie, je-li plně nabita, nabídne dojezd až 600 kilometrů. A o to, aby taková porce kilometrů bylo zdolána co nejrychleji, se postará dvojice elektromotorů s celkovým výkonem 517 koní. Bude-li auto zrovna stát, může pak jeho baterie zásobit energií průměrně velký rodinný dům. Volvo dokonce uvažuje i nad možností vytvořit takový ekosystém, v jehož rámci půjde elektrickou energií z baterií nabízet zpět do sítě.

Foto: VolvoDalší z cest, jak zpříjemnit uživatelský zážitek z Volva EX90 je jednoduchá a intuitivní architektura ovládání vozu a jednotlivých částí informačního systému. „Chceme, aby byl jízdní zážitek soustředěný, jednoduchý a bezpečný. Díky tomu, že vůz rozumí lépe než kdy dříve okolnímu prostředí a také chování uživatele, můžeme dosáhnout ještě vyšší bezpečnosti, protože omezíme matoucí informace o režimech a nebudeme tak řidiče nadměrně zahlcovat informacemi“, říká Thomas Stovicek, ředitel pro uživatelský zážitek (UX) ve společnosti Volvo Cars.

Foto: VolvoAutomobilka si proto jako jednu z priorit nastavila navržení takového informačního systému ve voze, aby bylo přecházení mezi režimem manuálního a asistovaného (a v budoucnu také autonomního) řízení snadné a intuitivní. To samé se vztahuje také k dostupnosti jednotlivých funkcí prostřednictvím palubních displejů „Chceme, abyste měli jednoduše k dispozici informace, které právě potřebujete“, říká k tomu Stovicek.

Automobilka Volvo byla vždy etalonem v nastavování vysokých standardů aktivní i pasivní bezpečnosti a u vlajkové lodi EX90 tomu není jinak. Jedním z nejnápadnějších příkladů tohoto tvrzení je například způsob, jakým je do vozu integrován laserový senzor LiDAR, který je součástí standardní výbavy všech verzí modelu Volvo EX90.

Foto: VolvoLiDAR je dálkovým senzorickým systémem, který dokáže na základě pulzního laseru přesně měřit vzdálenosti od rozpoznaných objektů. Například chodce dokáže detekovat až do vzdálenosti 250 metrů. Právě LiDAR představuje jeden z bezpečnostních milníků, které automobilce Volvo pomáhají na cestě k představení autonomního řízení bez nutnosti dohledu.

„Integrovat do vozu LiDAR tak, aby vypadal dobře a současně mohl nabídnout optimální využití z hlediska bezpečnosti, bylo skutečnou výzvou,“ říká T. Jon Mayer, ředitel pro design exteriéru. „Jedná se o pomyslné oči vozu, a ačkoli by bylo možné umístit LiDAR do oblasti masky chladiče, což by se rovnalo tomu, kdybyste měli oči na kolenou, mnohem větší smysl dává mít tyto oči co nejvýše, aby toho bylo jejich prostřednictvím vidět co nejvíce. Z toho důvodu jsme se společně s našimi konstruktéry rozhodli umístit LiDAR ve střešní linii, kde bude dosahovat maximální efektivity.“

Kromě vysokých bezpečnostních standardů dbá automobilka Volvo také na celkovou udržitelnost. U modelu EX90 se tento přístup promítá například v interiéru vozu, kde uživatelé naleznou textilní materiál vyrobený z recyklátu, jako je například plast z PET lahví, a také z biomateriálů z odpovědně spravovaných švédských a finských lesů, mezi jehož atributy patří progresivní charakter a technologická vyspělost.

Uvnitř vozu Volvo EX90 je navíc použito dekorativní obložení interiéru vyrobené ze dřeva s certifikátem FSC. Tyto panely jsou příjemně podsvíceny tak, aby evokovaly typickou vřelou atmosféru skandinávského obývacího pokoje. Tomu napomáhá také čalounění sedadel z materiálu s příměsí vlny, která má certifikát potvrzující, že splňuje přísné standardy udržitelnosti v oblasti dobrého zacházení se zvířaty, životního prostředí a společenské problematiky.

Výbava vozu Volvo EX90 nabízí také vyšší podíl recyklovaných plastů, aby se co nejvíce omezilo využívání primárních zdrojů. Kromě recyklovaných PET lahví obsahuje Volvo EX90 téměř 50 kilogramů dalších recyklovaných plastů a biomateriálů. Jedná se tak o vůbec nejvyšší podíl materiálů, které nejsou primárně fosilního původu, v celé modelové řadě Volvo a současně o nastavení nového standardu pro budoucnost.

Foto: VolvoA když jsme u té výbavy, musíme zmínit alespoň dva opravdu zajímavé prvky. Tím prvním je audiosystém Bowers & Wilkins, který poprvé nabídne funkci Dolby Atmos, tedy speciální technologii prostorového zvuku. Celkem je v kabině modelu EX90 neuvěřitelných dvacet pět reproduktorů, z nichž některé jsou integrovány do hlavových opěrek.  Tím druhým zajímavým prvkem výbavy je potom světelná animace, kterou nabídnou LED světla v okamžiku, kdy vůz odemknete, nebo zamknete. Jednotlivé segmenty ve tvaru kostek na svého majitele prostě mrknou horní a spodní linkou. Stejně jako oči člověka. Vybídnou tak posádku k jízdě. A nutno říci, že jízdu se sedmimístným elektrickým SUV Volvo EX90 odmítne asi málokdo.

Volvo EX90 bude po svém uvedení na trh jistě vzbuzovat veliké vášně. Dle našeho názoru to ale budou vášně veskrze pozitivní. Je totiž zřejmé, že Volvo hodilo do elektromobilního ringu opravdu hodně velkou rukavici. O vozidlo jejiž nyní velký zájem, proto Volvo spustilo na svých stránkách systém předobjednávek. Stačí se přihlásit k odběru novinek a vyplnit jednoduchý dotazník. Vyplněním dotazníku budou registrovaní zájemci o EX90 zařazeni do nabídky pro nezávazné předobjednání Volvo EX90 za vratnou zálohu 500 EUR.

Budoucnost elektromobility nespočívá pouze v dojezdu. Klíčová je celková filozofie. Tu aktuálně razí především nové Volvo EX90

Volvo

Kam na dovolenou? Jak si zařídit víza? Kde najít levné ubytování? Jak si koupit levné letenky? Jak zaplatit dálniční mýto? To vše a ještě mnohem více zjistíte na našem webu Cesty a výlety

Podívejte se i na naše další weby:

www.cryptonews.cz

www.testyojetin.cz 

www.cartrax.cz

 


CestyAvylety.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@cestyavylety.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Provozovatelem webu www.cestyavylety.cz je CarTrax, s.r.o., IČO: 10827226 se sídlem Praha 1, Rybná 716/24. Obsah internetových stránek www.cestyavylety.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2022 Cestyavylety.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.