Čekat v cílové destinaci u tzv. „kolotoče“ na svůj kufr a po pár desítkách minut zjistit, že už určitě nevyjede, to je noční můra všech dovolenkářů. Co ale v takové situaci dělat? Hlavně nepanikařit.
Zůstat na letišti jenom s příručním zavazadlem, pasem a penězi, není rozhodně nic příjemného. Tím spíše, když jedete na delší dovolenou a ve ztraceném kufru jsou věci pro celou rodinu a třeba také léky a hygienické potřeby. V takové situaci nezbyde nic jiného, než se obrnit trpělivostí, koupit si pár základních věcí a jednat s leteckou společností. Ne vždy se totiž jedná o ztrátu zavazadla. Jestliže se kufr najde do 48 hodin, půjde „pouze“ o zpoždění.
Zpoždění zavazadla
Zpoždění zavazadla je nejčastějším důvodem, proč se ho cestující v cílové destinaci nedočká. Prostě ho na letišti nestihli odbavit, resp. naložit. To se nejčastěji děje při přestupech, kdy je potřeba zavazadlo přeložit na jiný let. Jestliže je čas na přestup pouhou hodinu, nebo dokonce ještě méně, pravděpodobnost, že se zavazadlo ztratí, nebo zpozdí, se poměrně výrazně zvyšuje.
Ztracené zavazadlo
Problém však nastane, jestliže se ze zavazadla uvolnil zavazadlový štítek, kde je vyznačena cílová destinace a jméno majitele. Takové zavazadlo může skončit klidně v Austrálii, ačkoliv jste letěli třeba na Kanárské ostrovy. V podobných případech je více než pravděpodobné, že se se svým zavazadlem již nesetkáte a nastává čas na reklamaci, resp. uplatnění škody. Letecká společnost se sice bude snažit zavazadlo dohledat, ale bývá to velice obtížné. V této souvislosti se doporučuje, mít na zavazadle nějaký unikátní identifikační prvek. Například reflexní samolepku, výraznou textilní pásku, ale především visačku, na které bude uvedeno vaše jméno, telefon a emailová adresa. V takovém případě bude dohledání zavazadla o něco jednodušší.
Ztracené zavazadlo na letišti: Jak postupovat?
Jakmile na letišti zjistíte, že vaše zavazadlo nedorazilo, vyhledejte co nejdříve přepážku reklamací, nejčastěji s označením Baggage Claim, Baggage Service atd., kde s vámi sepíší reklamační protokol. Jestliže se zavazadlo dohledá, doručí vám ho na vámi udanou adresu. Například do hotelu nebo domů. Jestliže se však zavazadlo do 21 dnů nenajde, lze požadovat náhradu za jeho ztrátu, a to až do výše 1.445,- euro. Od této částky ale budete muset odečíst finanční náhradu, kterou vám letecká společnost již uhradila za nákup nezbytných věcí, které jste si kvůli ztrátě zavazadla museli koupit. Například nutné oblečení, hygienické potřeby, atd…
Je však zároveň důležité požádat o vystavení protokolu PIR (Property Irregularity Report) a tento protokol následně použít při písemném uplatnění náhrady přímo u dopravce.
Ztratilo se vám někdy na letišti zavazadlo? Jak jste situaci řešili? Napište nám do diskuze.