Společnosti Data Appeal Company a Mabrian, které patří do skupiny Almawave Group, zveřejnily novou zprávu Travel Megatrends 2026. Dokument identifikuje sedm klíčových trendů, jež mají v příštím roce zásadně proměnit globální cestovní ruch.
Zpráva upozorňuje na výrazný posun směrem k řízení destinací založenému na zážitcích a datech, přičemž hlavním hybatelem této změny se stávají nástroje umělé inteligence. Tradiční transakční modely ustupují do pozadí a do popředí se dostávají preference a chování samotných cestovatelů.
Personalizace místo ceny
Autoři zprávy popisují vznik nového paradigmatu cestování, v němž se personalizace stává klíčovým faktorem. Cestovatelé stále častěji upřednostňují vlastní zájmy, identitu a celkovou pohodu před samotnou cenou. Roste poptávka po smysluplných, autentických a udržitelných zážitcích, které přesahují pouhé „odškrtnutí“ známých památek.
Umělá inteligence a inteligentní analytické systémy umožní destinacím lépe předvídat chování návštěvníků, řídit jejich pohyb a efektivněji využívat dostupné zdroje. Cílem je nejen zlepšit návštěvnický zážitek, ale také podpořit dlouhodobou udržitelnost a odolnost turistických ekosystémů.
Co přinese cestování v roce 2026
Mezi nejvýraznější megatrendy patří především narativní a vysoce personalizované cestování. Destinace se budou stále více prezentovat jako kulisy pro příběhy a pohlcující zážitky, nikoli jen jako soubor atrakcí.
Na významu získá také eventová turistika, kde budou klíčovou roli hrát strategické plánování a prediktivní analýza s cílem maximalizovat ekonomické i sociální přínosy. Současně poroste zájem o wellness cestování zaměřené na fyzickou, emocionální i duševní regeneraci.
Dalším trendem je tzv. cestování za kořeny, které umožní lidem znovu se propojit se svým kulturním či rodinným dědictvím. Správa destinací založená na zážitcích navíc rozšíří nabídku mimo tradiční turistické ikony – lídry v oblasti kulturních a gastronomických zážitků mají zůstat zejména Itálie, Španělsko a Francie.
Technologicky vyspělé destinace budou využívat umělou inteligenci k personalizaci itinerářů a řízení návštěvnických toků. To pomůže snížit přetížení oblíbených míst a podpoří udržitelnější formy cestování.
Jak shrnuje generální ředitel společnosti Data Appeal Mirko Lalli:
„Destinace mohou proaktivně řídit toky návštěvníků, upravovat kapacity v reálném čase a směrovat cestovatele na alternativní trasy nebo do méně vytížených období.“
Zjištění zprávy tak ukazují, že cestování v roce 2026 bude stále více o relevanci, propojení a smyslu – a o hledání rovnováhy mezi zážitkem, udržitelností a technologiemi.