Letiště Heathrow opět rozvířilo debatu o svém dlouho odkládaném rozšíření. Tři týdny po oznámení investice 10 miliard liber do modernizace svých zařízení přichází s návrhem na výstavbu třetí ranveje – tentokrát už „připraveným k realizaci“. Hodnota? Ohromujících 21 miliard liber.
Co návrh obsahuje?
Heathrow navrhuje rozsáhlý plán, který by mohl změnit letiště k nepoznání:
-
Nová severozápadní ranvej o délce až 3 500 metrů
-
Zvýšení kapacity až na 756 000 letů a 150 milionů cestujících ročně
-
Nový terminál T5X, rozšířený Terminál 2 a tři nové satelitní terminály
Celkové náklady? Zhruba 48 miliard liber, rozdělených do tří klíčových oblastí:
-
21 miliard na samotnou ranvej a základní infrastrukturu (oproti původním 14 mld. z roku 2018)
-
12 miliard na novou terminálovou kapacitu a stání
-
15 miliard na modernizaci, včetně rozšíření Terminálu 2 a uzavření Terminálu 3
„Jsme připraveni se rozjet,“ říká šéf Heathrow
Generální ředitel Thomas Woldbye označuje projekt za klíčový pro ekonomiku a spojení Británie se světem:
„Heathrow jede na plný výkon. Potřebujeme zelenou od vlády a jasnou podporu, abychom mohli začít investovat do dodavatelského řetězce po celé zemi.“
Dostupnější letiště pro všechny
Heathrow slibuje, že rozšíření nebude jen o betonové ranveji. Počítá s posílením veřejné dopravy – včetně železnice, pěších tras a cyklostezek – a se zcela novým silničním tunelem, dvěma dálničními napojením a modernizací nejrušnějšího autobusového nádraží v zemi.
Cíle: Nula emisí a méně hluku
Rozšíření má probíhat v duchu udržitelnosti. Heathrow:
-
Potvrzuje cíl nulových emisí do roku 2050
-
Od roku 2019 snížilo emise z letů o 10 % a emise na zemi o 15 %
-
Patří k evropským lídrům ve využívání udržitelných leteckých paliv (SAF)
-
Zmenšilo hlukovou stopu o 41 % od roku 2006
-
Splňuje limity kvality ovzduší na všech monitorovacích stanicích
Třetí ranvej navíc umožní přepracovat letové trasy, což přinese větší předvídatelnost pro komunity pod koridory.
Přínos pro celou Británii
Rozšíření by podle ekonomických analýz:
-
Zvedlo HDP Spojeného království o 0,43 %, přičemž 60 % přínosu by šlo mimo Londýn
-
Odemklo nejméně 30 nových destinací
-
Pomohlo snížit ceny letenek díky vyšší konkurenci
-
Zvětšilo vývozní kapacitu „nejcennějšího přístavu“ Británie o 50 %
A to vše bez jediné penny z veřejného rozpočtu – návrh je 100% financován ze soukromých zdrojů.