Rodiny čtyř pasažérů, kteří zahynuli při neštěstí letu Air India 171, podaly hromadnou žalobu (class action) proti firmám Boeing a Honeywell.
Do žaloby je zahrnuto, že chyba v pojistce palivového spínače (fuel cut-off switch) se mohla přepnout omylem nebo že byla dokonce chybějící, což prý vedlo ke snížení přísunu paliva pro jeden ze dvou motorů už během vzlétnutí. Letadlo Boeing 787-8 Dreamliner opustilo Ahmedabad směrem na letiště Londýn-Gatwick 12. června 2025 a krátce po startu havarovalo. Při neštěstí zahynulo 260 lidí, jen jeden přežil.
Tragický let AI171: co se stalo krátce po startu
Žaloba podaná 16. září ve státě Delaware tvrdí, že právě spínače, které instalovaly společnosti Boeing a Honeywell, byly náchylné k nechtěnému vypnutí:
-
Už v roce 2018 varovala americká letecká správa FAA před rizikem, že pojistné mechanismy u těchto spínačů se mohou uvolnit nebo být vypnuty nechtěně.
-
Spínače jsou umístěné hned za pákami křidélek (thrust levers), takže i běžná manipulace v kokpitu mohla prý vést k vypnutí.
-
Rodiny zemřelých tvrdí, že Boeing a Honeywell nic neudělaly – varování FAA bylo, ale kroky jako oprava nebo distribuce náhradních dílů podle žaloby chyběly.
Rodiny obětí žádají spravedlnost u soudu
Žaloba není jen proti výrobcům – rodinní příslušníci čtyř obětí (mezi nimi Kantaben Dhirubhai Paghadal, Naavya Chirag Paghadal, Kuberbhai Patel, Babiben Patel) zastupují i další – včetně členů posádky (12 osob) a 19 lidí na zemi. Obžaloba byla podána ve Spojených státech (Delaware), protože Boeing i Honeywell mají své sídlo či právní zastoupení tam.
Zatím mlčení od obviněných
Společnosti Boeing i Honeywell se k žalobě zatím ústně nevyjádřily. Obě firmy odkazují na předběžnou zprávu indického AAIB (Aircraft Accident Investigation Bureau), která se na průběh havárie a možná selhání spínače zaměřila. Výsledná závěrečná zpráva by pak měla být zveřejněna v roce 2026.