Francouzský senátor tvrdí, že nedostatky Airbusu vedly k rozkolu v programu FCAS

Foto: Unsplash

Francouzský senátor uvedl, že německý Airbus nedodal několik technických podsestav pro program Future Combat Air System (FCAS). Podle něj právě tyto nedostatky přiměly společnost Dassault Aviation žádat silnější postavení v řízení vývoje stíhačky nové generace (New Generation Fighter, NGF), a to v době, kdy se blíží jednání o 2. fázi programu.


Na komentáře jako první upozornil server Opex360. Zazněly během rozpočtového slyšení francouzského Senátu. Senátor Hugues Saury, spoluzpravodaj pro program obranného vybavení, uvedl, že německá pobočka Airbusu „nebyla schopna dodat technické podsestavy, za které nesla odpovědnost“.

Tento problém podle Sauryho přispěl k napětí mezi inženýrskými týmy zapojenými do FCAS a vedl k tomu, že Dassault začal tlačit na větší kompetence a jasnější vedoucí roli v rámci NGF.

„FCAS se v roce 2025 nevyvíjel správným směrem. Čelíme dvojí patové situaci – průmyslové i politické,“ řekl Saury. Podle něj nejprve vznikl průmyslový blok, který následně vyvolal krizi řízení projektu.

Dassault: současný model řízení nás svazuje

Dassault dlouhodobě tvrdí, že stávající struktura řízení omezuje jeho schopnost projekt efektivně vést. Airbus má totiž v rozhodovacím procesu dvojnásobnou váhu díky svým německým a španělským divizím.

Generální ředitel Dassaultu Eric Trappier opakovaně upozorňuje, že současný systém připomíná model použitý u Eurofighteru – podle něj příliš těžkopádný, zpomalující pokrok a oslabující vedení. Jako pozitivní kontrast uvádí program nEUROn, který byl řízen podstatně efektivněji.

Program FCAS čelí širším pochybnostem

Senátorovy výroky přicházejí v době, kdy celý program FCAS prochází obdobími nejistoty. Německé letectvo zvažuje dlouhodobé alternativy a Francie s Německem dokonce diskutují o možnosti oddělit vývoj stíhačky NGF od ostatních částí systému systémů.

Saury navíc upozornil, že stále přetrvávají politické překážky – zejména německé parlamentní veto na vývoz zbraní, které podle něj zůstává zásadním rizikem pro budoucí ekonomiku projektu, i když byl v roce 2022 vytvořen nový rámec pro společné exporty.

Francie, Německo a Španělsko mají o financování 2. fáze FCAS rozhodnout do konce roku 2025.

Kam na dovolenou? Jak si zařídit víza? Kde najít levné ubytování? Jak si koupit levné letenky? Jak zaplatit dálniční mýto? To vše a ještě mnohem více zjistíte na našem webu Cesty a výlety

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.testyojetin.cz 

www.cartrax.cz

 


CestyAvylety.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@cartrax.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Provozovatelem webu www.cestyavylety.cz je CarTrax, s.r.o., IČO: 10827226 se sídlem Praha 1, Rybná 716/24. Obsah internetových stránek www.cestyavylety.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2022 Cestyavylety.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.