Francouzský senátor uvedl, že německý Airbus nedodal několik technických podsestav pro program Future Combat Air System (FCAS). Podle něj právě tyto nedostatky přiměly společnost Dassault Aviation žádat silnější postavení v řízení vývoje stíhačky nové generace (New Generation Fighter, NGF), a to v době, kdy se blíží jednání o 2. fázi programu.
Na komentáře jako první upozornil server Opex360. Zazněly během rozpočtového slyšení francouzského Senátu. Senátor Hugues Saury, spoluzpravodaj pro program obranného vybavení, uvedl, že německá pobočka Airbusu „nebyla schopna dodat technické podsestavy, za které nesla odpovědnost“.
Tento problém podle Sauryho přispěl k napětí mezi inženýrskými týmy zapojenými do FCAS a vedl k tomu, že Dassault začal tlačit na větší kompetence a jasnější vedoucí roli v rámci NGF.
„FCAS se v roce 2025 nevyvíjel správným směrem. Čelíme dvojí patové situaci – průmyslové i politické,“ řekl Saury. Podle něj nejprve vznikl průmyslový blok, který následně vyvolal krizi řízení projektu.
Dassault: současný model řízení nás svazuje
Dassault dlouhodobě tvrdí, že stávající struktura řízení omezuje jeho schopnost projekt efektivně vést. Airbus má totiž v rozhodovacím procesu dvojnásobnou váhu díky svým německým a španělským divizím.
Generální ředitel Dassaultu Eric Trappier opakovaně upozorňuje, že současný systém připomíná model použitý u Eurofighteru – podle něj příliš těžkopádný, zpomalující pokrok a oslabující vedení. Jako pozitivní kontrast uvádí program nEUROn, který byl řízen podstatně efektivněji.
Program FCAS čelí širším pochybnostem
Senátorovy výroky přicházejí v době, kdy celý program FCAS prochází obdobími nejistoty. Německé letectvo zvažuje dlouhodobé alternativy a Francie s Německem dokonce diskutují o možnosti oddělit vývoj stíhačky NGF od ostatních částí systému systémů.
Saury navíc upozornil, že stále přetrvávají politické překážky – zejména německé parlamentní veto na vývoz zbraní, které podle něj zůstává zásadním rizikem pro budoucí ekonomiku projektu, i když byl v roce 2022 vytvořen nový rámec pro společné exporty.
Francie, Německo a Španělsko mají o financování 2. fáze FCAS rozhodnout do konce roku 2025.