Ukrajina rozšiřuje svůj letecký plán a po jednáních o gripenech začala jednat také s Francií o stíhačkách Dassault Rafale. Cílem je vytvořit moderní letectvo o 250 bojových letounech, které nahradí ztráty způsobené ruskou invazí a přivede ukrajinské síly na úroveň západních standardů.
Během tiskové konference v Kyjevě prezident Volodymyr Zelenskyj potvrdil, že Ukrajina vede tři paralelní jednání – se Švédy, Francouzi a Američany. Země tak počítá s flotilou založenou na třech typech letadel – F-16, Gripen a Rafale.
Zelenskyj také vysvětlil, proč si Ukrajina zvolila švédské Gripeny E/F:
„Údržba Gripenu je nejlevnější, protože vyžaduje nejméně lidí. Výcvik trvá šest měsíců, ne rok a půl jako u F-16. A Gripen může startovat i přistávat na krátkých drahách,“ uvedl.
Prezident také zdůraznil, že švédský letoun je kompatibilní s většinou západních zbraní, které Ukrajina již používá.
„Na Gripen se dá připojit prakticky všechno, co používáme – rakety i další výzbroj,“ doplnil Zelenskyj.
Dassault: „Jsme připraveni“
Francouzský deník Le Journal du Dimanche potvrdil, že společnost Dassault Aviation už s Ukrajinou jedná. Zdroj z okolí výrobce uvedl, že firma je „připravena“ reagovat na případnou oficiální žádost Kyjeva.
Myšlenka dodávek Rafale není nová – už v roce 2021 se objevila v rámci ukrajinského programu „Air Force Vision 2035“, který měl modernizovat letectvo podle západních standardů. Zájem se znovu objevil po ruské invazi v roce 2023, kdy ministr zahraničí Dmytro Kuleba označil Rafale za „strategickou dlouhodobou investici“.
Mirage místo Rafale – zatím
Francie se zatím přímému převodu Rafale brání. V říjnu 2024 ministr ozbrojených sil Sébastien Lecornu vyloučil možnost dodávky použitých Rafale s tím, že Francie musí udržet vlastní flotilu a zároveň plnit exportní kontrakty.
Paříž místo toho poskytla Ukrajině stíhačky Mirage 2000-5F, vyřazené z aktivní služby, a prezident Emmanuel Macron v říjnu 2025 oznámil dodávku dalších Mirage 2000-5F spolu s raketami Aster pro systémy SAMP/T.
Rafale jako dlouhodobý cíl
Integrace Rafale by znamenala pro Ukrajinu velký technologický skok, ale zároveň i logistickou a výcvikovou výzvu. Vzhledem k tomu, že výrobní linky Dassaultu jsou plně vytížené pro Francii a export, by případné dodávky zůstaly spíše střednědobou perspektivou, podobně jako švédský program Gripen E/F.