Francie vážně jedná s Kyjevem o Rafale. Pro Ukrajinu je to další krok k novému letectvu

Foto: Unsplash

Ukrajina rozšiřuje svůj letecký plán a po jednáních o gripenech začala jednat také s Francií o stíhačkách Dassault Rafale. Cílem je vytvořit moderní letectvo o 250 bojových letounech, které nahradí ztráty způsobené ruskou invazí a přivede ukrajinské síly na úroveň západních standardů.


Během tiskové konference v Kyjevě prezident Volodymyr Zelenskyj potvrdil, že Ukrajina vede tři paralelní jednání – se Švédy, Francouzi a Američany. Země tak počítá s flotilou založenou na třech typech letadel – F-16, Gripen a Rafale.

Zelenskyj také vysvětlil, proč si Ukrajina zvolila švédské Gripeny E/F:
„Údržba Gripenu je nejlevnější, protože vyžaduje nejméně lidí. Výcvik trvá šest měsíců, ne rok a půl jako u F-16. A Gripen může startovat i přistávat na krátkých drahách,“ uvedl.

Prezident také zdůraznil, že švédský letoun je kompatibilní s většinou západních zbraní, které Ukrajina již používá.
„Na Gripen se dá připojit prakticky všechno, co používáme – rakety i další výzbroj,“ doplnil Zelenskyj.

Dassault: „Jsme připraveni“

Francouzský deník Le Journal du Dimanche potvrdil, že společnost Dassault Aviation už s Ukrajinou jedná. Zdroj z okolí výrobce uvedl, že firma je „připravena“ reagovat na případnou oficiální žádost Kyjeva.

Myšlenka dodávek Rafale není nová – už v roce 2021 se objevila v rámci ukrajinského programu „Air Force Vision 2035“, který měl modernizovat letectvo podle západních standardů. Zájem se znovu objevil po ruské invazi v roce 2023, kdy ministr zahraničí Dmytro Kuleba označil Rafale za „strategickou dlouhodobou investici“.

Mirage místo Rafale – zatím

Francie se zatím přímému převodu Rafale brání. V říjnu 2024 ministr ozbrojených sil Sébastien Lecornu vyloučil možnost dodávky použitých Rafale s tím, že Francie musí udržet vlastní flotilu a zároveň plnit exportní kontrakty.

Paříž místo toho poskytla Ukrajině stíhačky Mirage 2000-5F, vyřazené z aktivní služby, a prezident Emmanuel Macron v říjnu 2025 oznámil dodávku dalších Mirage 2000-5F spolu s raketami Aster pro systémy SAMP/T.

Rafale jako dlouhodobý cíl

Integrace Rafale by znamenala pro Ukrajinu velký technologický skok, ale zároveň i logistickou a výcvikovou výzvu. Vzhledem k tomu, že výrobní linky Dassaultu jsou plně vytížené pro Francii a export, by případné dodávky zůstaly spíše střednědobou perspektivou, podobně jako švédský program Gripen E/F.

Kam na dovolenou? Jak si zařídit víza? Kde najít levné ubytování? Jak si koupit levné letenky? Jak zaplatit dálniční mýto? To vše a ještě mnohem více zjistíte na našem webu Cesty a výlety

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.testyojetin.cz 

www.cartrax.cz

 


CestyAvylety.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@cartrax.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Provozovatelem webu www.cestyavylety.cz je CarTrax, s.r.o., IČO: 10827226 se sídlem Praha 1, Rybná 716/24. Obsah internetových stránek www.cestyavylety.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2022 Cestyavylety.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.