Nová zpráva amerického letectva zaslaná Kongresu ukazuje, že USA budou muset během příštího desetiletí výrazně posílit svou stíhací flotilu. Podle dokumentu potřebuje letectvo 1 558 plně bojově připravených letadel, což je o více než 280 strojů víc než se plánuje mít ve fiskálním roce 2026.
Potřeba posílit výrobu F-15EX a F-35A
Aby letectvo dokázalo naplnit nový cíl, bude nutné zrychlit výrobu dvou klíčových typů letounů – F-15EX Eagle II a F-35A Lightning II.
 Zpráva uvádí, že Boeing by mohl do roku 2027 vyrábět až 24 letadel F-15EX ročně, a s dodatečným financováním dokonce až 36 kusů ročně.
Celkem plánuje letectvo pořídit 129 stíhaček F-15EX, přičemž 126 jich má být dodáno do roku 2030. Boeing potvrdil, že výrobní linka zůstane otevřená i v příštím desetiletí, díky kombinaci domácích a zahraničních zakázek.
F-35A jako páteř letectva
Zpráva popisuje F-35A jako „základ struktury stíhacích sil letectva“ a zdůrazňuje nutnost zvýšit tempo nákupů, jakmile se vyřeší zpoždění spojená s modernizací.
Lockheed Martin tvrdí, že do roku 2030 zvládne vyrábět až 165 letadel F-35 ročně, z toho zhruba 100 kusů pro americké letectvo. Firma přitom rozšiřuje výrobní kapacitu i v zahraničí – ve spolupráci s německou společností Rheinmetall bude nově vyrábět střední části trupu.
Nová generace F-47 a autonomní drony
Zpráva se krátce zmiňuje také o letounu F-47, vyvíjeném v rámci programu Next Generation Air Dominance (NGAD). O projektu zatím nejsou veřejně dostupné detaily, ale dokument potvrzuje, že výrobní linky se připravují k otevření. Nový stíhací letoun má být spárován s autonomními drony v programu Collaborative Combat Aircraft, který má rozšířit bojové schopnosti amerických pilotů.
Starší stroje půjdou do výslužby
Aby bylo možné financovat novou výrobu, letectvo plánuje postupné vyřazování starších typů. Do roku 2026 mají být z provozu staženy všechny zbývající A-10, a zároveň začne postupné nahrazování některých strojů F-22.
Národní garda si podle zprávy ponechá 24 stíhacích letek i po roce 2045, přičemž přejde na modernizované F-15EX, F-16 a F-35.
Finanční tlak a výcvik pilotů
Letectvo zároveň přiznává roční schodek 400 milionů dolarů ve financování údržby a provozu, který musí být pokryt, aby bylo možné udržet flotilu v pohotovosti. Plán zahrnuje i zvýšení počtu letových hodin pro výcvik pilotů, ale upozorňuje, že to bude znamenat kompromisy v jiných oblastech rozpočtu.
Cíl závisí na stabilním financování
Podle dokumentu zůstává splnění cíle 1 558 stíhaček do roku 2035 nejisté – bez konzistentního financování a plynulé výroby ho nebude možné dosáhnout. Letectvo varuje, že rozšíření flotily je nezbytné pro udržení globální odstrašující síly USA, zejména s ohledem na rostoucí hrozby od „téměř rovnocenných konkurentů“.
 
                                                            