Saúdská Arábie zažila v roce 2024 cestovní boom, který jen tak něco nepřekoná. Země, která ještě před pár lety turisticky téměř neexistovala, teď láme rekordy – a to jak v mezinárodním, tak domácím turismu.
Přes 115 milionů turistů za jediný rok
Podle čerstvé výroční zprávy ministerstva cestovního ruchu navštívilo v roce 2024 Saúdskou Arábii celkem 115,9 milionu lidí. Z toho skoro 30 milionů přijelo ze zahraničí – což je o 8 % víc než v roce 2023 a dokonce o 70 % víc než před pandemií.
Dalších 86,2 milionu turistů tvořili samotní Saúdové, kteří čím dál víc objevují krásy vlastní země.
Turisté zůstávají déle a utrácejí víc
Mezinárodní turisté v průměru zůstávali 19 nocí a jejich výdaje meziročně vzrostly o 19 %. To ukazuje, že země už není jen krátkou zastávkou – ale plnohodnotnou destinací, kde lidé rádi tráví celé dovolené.
Formule 1 a další taháky
Jedním z vrcholů roku byl březen, kdy se do země sjelo 3,2 milionu lidí – mimo jiné kvůli Velké ceně Formule 1 v Džiddě. Sportovní akce, koncerty, festivaly i nové zábavní komplexy teď hrají zásadní roli v tom, proč do země míří stále více návštěvníků.
Saúdská Arábie dobývá žebříčky
Z hlediska růstu počtu příjezdů se Saúdská Arábie stala:
-
číslem 1 v rámci G20
-
dvojkou na světě v přírůstku příjezdového turismu (dle UNWTO)
Tohle není náhoda. Království za tímto růstem stojí strategicky – investicemi do infrastruktury, hotelů, letišť i marketingu. A výsledky se dostavují.
Cestovní ruch jako most mezi kulturami
Ministr cestovního ruchu Ahmed Al-Khateeb zdůraznil, že turistika v zemi není jen o penězích. Je to i nástroj kulturní výměny, posilování identity a otevřenosti vůči světu.
„Cestovní ruch se stává mostem, kterým svět může poznat naši historii, kulturu i pohostinnost,“ řekl.
Vize 2030: Turismus jako klíčová součást budoucnosti
Všechny tyto úspěchy zapadají do dlouhodobého plánu „Vize 2030“, podle něhož má cestovní ruch sehrát zásadní roli v diverzifikaci ekonomiky a tvorbě pracovních míst mimo sektor ropy.