Thajské královské letectvo (RTAF) se zapsalo do historie – stává se prvním zákazníkem nejnovější verze tankeru Airbus A330 MRTT+. Obří letoun založený na A330neo nebude jen doplňovat palivo za letu, ale zvládne i přepravu vojáků, zdravotnické evakuace a dokonce speciální VVIP kabinu pro státní návštěvy.
Konverze začne v roce 2026 v závodě Airbusu ve španělském Getafe a dodávka se očekává v roce 2029.
„Výběr A330 MRTT+ Thajskem podtrhuje důvěru v naši platformu a posouvá její schopnosti ještě dál,“ uvedl Jean-Brice Dumont z Airbus Defence and Space. Podle něj letoun staví na zkušenostech s více než 340 000 nalétanými hodinami u devíti zákazníků po celém světě.
Co umí nová generace tankeru
A330 MRTT+ slibuje až o 8 % nižší spotřebu paliva než předchozí generace. Díky novým motorům Rolls-Royce Trent 7000, upravené aerodynamice a vyšší vzletové hmotnosti (242 tun místo 233) zvládne nést více paliva i letět dál.
Airbus zdůrazňuje, že 95 % dílů zůstává shodných se současnými MRTT, což usnadní údržbu a výcvik. Navíc novinka nabídne i funkce velení a řízení, díky nimž se může stát klíčovým uzlem v budoucím systému Future Combat Air System.
První zákazník už byl podle Airbusu potvrzen i na pařížském aerosalonu 2025, ale jeho jméno zůstalo utajeno. První dodávka je plánovaná na 2028.
Proč Thajsko potřebuje posilu
RTAF dnes stále spoléhá na jediný stárnoucí Airbus A310 MRTT. To výrazně omezuje jeho schopnosti při delších misích. Nový A330 MRTT+ tak představuje obrovský skok – zvládne zásobovat palivem moderní flotilu thajských stíhaček, od F-16 a Gripenů po nově objednané Saab Gripen E/F, které mají dorazit od roku 2026.
Thajská flotila zahrnuje také modernizované F-5TH, průzkumné letouny Erieye a dopravní páteř v podobě C-130 Hercules. Jenže bez moderního tankeru je operování na větší vzdálenosti složité.
Objednávka A330 MRTT+ tak ukazuje, že Bangkok nechce jen posílit svou stíhací sílu, ale také vybudovat robustní podpůrné systémy, které z letectva udělají hráče regionální úrovně.