Švédská vláda se rozhodla zrušit svou šest let starou daň z letecké dopravy – a mezi leteckými společnostmi se ozval kolektivní výdech úlevy. Daň, která od roku 2018 účtovala aerolinkám až 54 dolarů na cestujícího, měla původně sloužit jako nástroj ke snížení emisí a tlaku letectví na klima. Místo toho se však stala brzdou konkurenceschopnosti a regionální dostupnosti.
Od zavedení daně domácí letecký provoz klesl o téměř 30 %. Některá malá letiště, jako například Bromma ve Stockholmu, byla uzavřena. Místo letadel si cestující častěji volili vlaky, což bylo ze začátku vnímáno jako vítězství ekologického myšlení. Jenže – zároveň se omezily příležitosti pro regionální rozvoj a hospodářské oživení po pandemii.
Letecké společnosti znovu plánují růst
Pro dopravce jako Ryanair je švédský krok zásadní změnou hry. „Po zrušení této daně plánujeme významnou expanzi v zemi,“ uvedl CEO Ryanairu Eddie Wilson. To kontrastuje s jejich přístupem v Dánsku, kde právě nová letecká daň vstupuje v platnost.
Stejně reagují i další. EasyJet rozhodnutí uvítal jako způsob, jak udržet ceny pro cestující dostupné. A švédská SAS? Její šéf Anko van der Werff dlouhodobě kritizoval daň jako zásah proti konkurenceschopnosti.
IATA: Zdanění nic neřešilo, investujme do řešení
Podporu vyjádřila také Mezinárodní asociace letecké dopravy (IATA). Podle regionální manažerky Catrin Mattsson daň „nijak nepomohla snížit emise“ – jen odváděla peníze z odvětví. Nyní mohou být finance namísto toho investovány do udržitelných leteckých paliv (SAF), nových technologií a ekologických inovací.
Rovnováha mezi klimatem a mobilitou
Rozhodnutí Švédska ukazuje na hlubší dilema: jak skloubit ekologické cíle s potřebou dostupné letecké dopravy, zejména v regionech závislých na vzdušném spojení. Přímé zdanění bez reálné cesty k dekarbonizaci nepřináší očekávaný výsledek. Místo toho se zdá, že motivační a investiční přístup může být cestou vpřed – především v kombinaci s tlakem na SAF, nové pohony a technologickou modernizaci flotil.
Zrušení daně je nejen ekonomickým rozhodnutím. Je to také impuls pro hledání efektivnějších, skutečně udržitelných cest vpřed pro evropské letectví.