Boeing má zelenou: Brusel chystá schválení obří fúze se Spiritem, ale pod jednou podmínkou

Foto: Unsplash

Evropská komise se chystá schválit akvizici Spirit AeroSystems americkým výrobcem Boeingem v hodnotě 4,7 miliardy dolarů – informují o tom zdroje agentury Reuters. Formální rozhodnutí má padnout 14. října 2025, přičemž souhlas má být podmíněn prodejem některých závodů Spiritu, které dodávají součástky Airbusu a dalším výrobcům letadel.


Tento krok je klíčovým milníkem v plánu Boeingu získat zpět kontrolu nad Spiritem, kterého se v roce 2005 zbavil, aby snížil náklady. Firma Spirit se ale jako samostatný dodavatel dlouhodobě potýkala s finanční nestabilitou a problémy s kvalitou. Boeing proto v roce 2024 oznámil, že ji chce znovu převzít a zefektivnit tak svůj dodavatelský řetězec.

Airbus si převezme své díly, Boeing posílí kontrolu nad výrobou

Aby regulační orgány uklidnil, Boeing už souhlasil s tím, že prodá závody napojené na výrobu Airbusů – konkrétně v Prestwicku (Skotsko), Subangu (Malajsie) a částečně i v Belfastu (Severní Irsko). Airbus zároveň potvrdil, že převezme operace Spiritu spojené s modely A220 a A350, které dlouhodobě prodělávaly. Tím si oba letečtí giganti rozdělí aktivity dodavatele a zároveň odstraní možné střety zájmů.

Fúze už získala bezpodmínečné schválení britského úřadu pro hospodářskou soutěž, a rozhodnutí EU je poslední velkou překážkou. Americké úřady zatím transakci přezkoumávají, ale podle zdrojů neplánují fúzi blokovat.

Zpět pod jednu střechu po 20 letech

Spirit AeroSystems vyrábí hlavní konstrukce pro Boeingy 737, včetně trupů, křídel a pylonů. Jeho finanční problémy a časté výrobní závady však v posledních letech výrazně zkomplikovaly výrobu letadel 737 MAX. Boeing proto doufá, že integrace Spiritu do vlastní struktury zlepší kvalitu, zkrátí dodací lhůty a sníží náklady.

Po havárii 737 MAX 9 začátkem roku 2025 čelí Boeing přísnému dohledu regulačních orgánů, a právě tato akvizice má být důkazem, že společnost znovu získává kontrolu nad svými dodavateli.

Boeing i Airbus z fúze profitují

Spirit dodává přibližně 70 % konstrukce letadel 737, takže jeho návrat pod Boeing výrazně posílí výrobní stabilitu. Airbus zase díky převzetí svých závodů získá lepší dohled nad produkcí A220 a A350, což mu umožní zvýšit kapacitu a omezit závislost na externím dodavateli.

Podle insiderů z odvětví by spojení mohlo být definitivně potvrzeno už v polovině října, ale Boeing bude muset nejprve uzavřít všechny prodeje částí Spiritu souvisejících s Airbusem, než dohoda oficiálně vstoupí v platnost.

Schválení by znamenalo největší krok Boeingu k restrukturalizaci za poslední dekádu – a zároveň by ukázalo, že po letech krizí chce americký výrobce konečně znovu získat kontrolu nad vlastní budoucností.

Kam na dovolenou? Jak si zařídit víza? Kde najít levné ubytování? Jak si koupit levné letenky? Jak zaplatit dálniční mýto? To vše a ještě mnohem více zjistíte na našem webu Cesty a výlety

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.testyojetin.cz 

www.cartrax.cz

 


CestyAvylety.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@cartrax.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Provozovatelem webu www.cestyavylety.cz je CarTrax, s.r.o., IČO: 10827226 se sídlem Praha 1, Rybná 716/24. Obsah internetových stránek www.cestyavylety.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2022 Cestyavylety.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.