Evropská komise se chystá schválit akvizici Spirit AeroSystems americkým výrobcem Boeingem v hodnotě 4,7 miliardy dolarů – informují o tom zdroje agentury Reuters. Formální rozhodnutí má padnout 14. října 2025, přičemž souhlas má být podmíněn prodejem některých závodů Spiritu, které dodávají součástky Airbusu a dalším výrobcům letadel.
Tento krok je klíčovým milníkem v plánu Boeingu získat zpět kontrolu nad Spiritem, kterého se v roce 2005 zbavil, aby snížil náklady. Firma Spirit se ale jako samostatný dodavatel dlouhodobě potýkala s finanční nestabilitou a problémy s kvalitou. Boeing proto v roce 2024 oznámil, že ji chce znovu převzít a zefektivnit tak svůj dodavatelský řetězec.
Airbus si převezme své díly, Boeing posílí kontrolu nad výrobou
Aby regulační orgány uklidnil, Boeing už souhlasil s tím, že prodá závody napojené na výrobu Airbusů – konkrétně v Prestwicku (Skotsko), Subangu (Malajsie) a částečně i v Belfastu (Severní Irsko). Airbus zároveň potvrdil, že převezme operace Spiritu spojené s modely A220 a A350, které dlouhodobě prodělávaly. Tím si oba letečtí giganti rozdělí aktivity dodavatele a zároveň odstraní možné střety zájmů.
Fúze už získala bezpodmínečné schválení britského úřadu pro hospodářskou soutěž, a rozhodnutí EU je poslední velkou překážkou. Americké úřady zatím transakci přezkoumávají, ale podle zdrojů neplánují fúzi blokovat.
Zpět pod jednu střechu po 20 letech
Spirit AeroSystems vyrábí hlavní konstrukce pro Boeingy 737, včetně trupů, křídel a pylonů. Jeho finanční problémy a časté výrobní závady však v posledních letech výrazně zkomplikovaly výrobu letadel 737 MAX. Boeing proto doufá, že integrace Spiritu do vlastní struktury zlepší kvalitu, zkrátí dodací lhůty a sníží náklady.
Po havárii 737 MAX 9 začátkem roku 2025 čelí Boeing přísnému dohledu regulačních orgánů, a právě tato akvizice má být důkazem, že společnost znovu získává kontrolu nad svými dodavateli.
Boeing i Airbus z fúze profitují
Spirit dodává přibližně 70 % konstrukce letadel 737, takže jeho návrat pod Boeing výrazně posílí výrobní stabilitu. Airbus zase díky převzetí svých závodů získá lepší dohled nad produkcí A220 a A350, což mu umožní zvýšit kapacitu a omezit závislost na externím dodavateli.
Podle insiderů z odvětví by spojení mohlo být definitivně potvrzeno už v polovině října, ale Boeing bude muset nejprve uzavřít všechny prodeje částí Spiritu souvisejících s Airbusem, než dohoda oficiálně vstoupí v platnost.
Schválení by znamenalo největší krok Boeingu k restrukturalizaci za poslední dekádu – a zároveň by ukázalo, že po letech krizí chce americký výrobce konečně znovu získat kontrolu nad vlastní budoucností.