Irská leasingová společnost Avolon, známá svou aktivitou i v Číně, oznámila dvě nové úvěrové transakce v celkové výši 2,1 miliardy USD. Peníze si zajišťuje především z Blízkého východu, ale roste i počet bankovních partnerů z Asie – což je pro čínské aerolinky důležitý signál.
Vzhledem k tomu, že řada čínských dopravců je závislá na leasingových modelech (zejména u širokotrupých letadel), podobné kroky naznačují zdravé tržní prostředí a ochotu globálních finančních institucí podporovat růst flotil.
Silné čtvrtletí a nové zdroje kapitálu
V dubnu Avolon uzavřel nezajištěný bankovní rámec v hodnotě 1,0 miliardy USD, a to formou dvou tranší – konvenční a islámské, se splatností čtyři roky. Na transakci se podílelo šest bank z Blízkého východu, z nichž pět spolupracuje s Avolonem poprvé. Klíčovými jmény jsou Emirates NBD Capital, Abu Dhabi Commercial Bank a Warba Bank.
Krátce předtím, 29. dubna, společnost oznámila i další úvěr v hodnotě 1,1 miliardy USD, rozdělený mezi revolvingový a čerpaný rámec na pět let. Do této transakce se zapojilo 17 bank, mimo jiné i Cathay United Bank z Tchaj-wanu a Sumitomo Mitsui Trust Bank z Japonska – což potvrzuje zájem asijských institucí o angažmá v letectví.
Čína zůstává klíčovým trhem pro růst flotily
V kontextu čínského trhu je důležité zmínit, že Avolon aktivně spolupracuje s dopravci jako China Southern, Air China či Juneyao Air. V prvním čtvrtletí 2025 společnost převzala 115 letadel, včetně akvizice Castlelake Aviation, čímž zvýšila svou flotilu na 639 vlastněných a spravovaných letadel.
Celkově nyní spravuje 1 096 letadel, včetně 457 objednaných strojů nové generace. Pro čínské aerolinky, které znovu navyšují kapacity pro domácí i mezikontinentální spoje, to znamená dostupnější leasingové podmínky, a to i u nejnovějších typů jako A320neo, A321XLR nebo Boeing 787-9.
Financování jako důkaz důvěry
Avolon v Q1 2025 dosáhl čistého zisku 145 milionů USD, což představuje meziroční nárůst o 36 %. Výnosy z leasingu stouply na 683 milionů USD. Důležité je i provozní cashflow ve výši 365 milionů USD – ukazatel zdraví, který banky sledují.
Firma zároveň prodala 34 letadel a má 66 dalších dohodnutých k prodeji. Zajímavé je, že 97 % letadel z objednávkové knihy na následujících 24 měsíců je již alokováno konkrétním zákazníkům.
Co to znamená pro Čínu?
Z pohledu čínských aerolinek a leasingových partnerů je aktuální aktivita Avolonu jasným signálem: leasingová infrastruktura zůstává robustní, globální banky mají chuť financovat letadla, a regionální expanze – zejména v jihovýchodní Asii a v Číně – má finanční krytí.
Avolon dál upevňuje svoji pozici nejen jako dodavatel letadel, ale i jako strategický partner pro obnovu flotil – což v éře post-pandemie i rostoucí konkurence v oblasti eVTOL a SAF není vůbec samozřejmostí.