Od prosince 2024 budou Austrian Airlines jako první aerolinky na světě vybavovat svá letadla Boeing 777-200ER inovativní povrchovou technologií „AeroSHARK“.
Celkem čtyři letouny Boeing 777-200ER budou mít trup potažený fólií „sharkskin“ vyvinutou společností Lufthansa Technik a společností BASF. Výrazně snížený třecí odpor, který je výsledkem použití této fólie, sníží emise CO2 flotily dálkových letadel společnosti Austrian Airlines a spotřebu paliva.
Úspora více než 8 000 tun CO2
Nanesením celkem 830 metrů čtverečních fólie na povrch trupu a motorových gondol na jedno letadlo lze dosáhnout úspory přibližně jednoho procenta celkové spotřeby paliva za let. Při aplikaci na čtyři letouny B777 lze touto technologií dosáhnout úspory přibližně 2 650 tun paliva a více než 8 300 tun CO2. To odpovídá přibližně 46 letům z Vídně do New Yorku.
„Bereme naši odpovědnost vážně a podnikáme všechny možné kroky ke snížení emisí CO2 v rámci našeho letového provozu. Potenciál účinnosti žraločí kůže v hodnotě jednoho procenta se nemusí zdát velký, ale v součtu ušetří tisíce tun CO2 ročně na dálkových letech,“ říká provozní ředitel společnosti Austrian Francesco Sciortino. „I když jsou naše letouny B777 v posledních letech provozu, touto investicí se o krok přiblížíme k našim cílům v oblasti snižování emisí CO2.“
AeroSHARK
Jedná se o povrchovou technologii vyvinutou společnostmi Lufthansa Technik a BASF, která se skládá z průhledných žeber o velikosti přibližně 50 mikrometrů. Napodobuje vlastnosti zvláště aerodynamické žraločí kůže a optimalizuje tak aerodynamiku v příslušných oblastech letadla.
Austrian Airlines postupně vybaví čtyři ze svých šesti dálkových letadel Boeing 777-200ER povrchovou technologií od prosince 2024. Aplikace na všechna čtyři letadla bude dokončena do března 2025.
Technologie žraločí kůže je dalším důležitým stavebním kamenem na cestě Austrian Airlines ke snižování emisí CO2. Společně se skupinou Lufthansa chce Austrian do roku 2030 snížit emise CO2 o 30,6 % oproti roku 2019.