Švédsko oficiálně zařadilo do výzbroje první stíhačku nové generace Saab JAS 39 Gripen E – a podle tamního ministerstva obrany jde o „největší skok vpřed“ v historii švédského letectva. Ceremoniál na základně F 7 Såtenäs 20. října 2025 symbolicky uzavřel desetiletí vývoje a otevřel novou kapitolu pro švédskou obranu.
„Gripen E je úplně nový stroj. A konkurence může jen tiše závidět“
Ministr obrany Pål Jonson označil den převzetí za historický:
„Gripen E je ukázkou švédské technologické převahy – moderní letoun, který se umí přizpůsobit budoucnosti. Dokáže aktualizovat software během pár hodin a využívá prvky umělé inteligence. To z něj dělá jeden z nejpokročilejších stíhacích letounů světa.“
Letoun byl slavnostně předán náčelníkovi švédského letectva Jonasu Wikmanovi, který převzal i záznamový deník – oficiální symbol začlenění do služby.
„Je to výsledek obrovského úsilí švédské armády, průmyslu i vývojářů. Gripen E je připraven čelit jakémukoliv protivníkovi,“ dodal Wikman.
Co umí nový Gripen E
Gripen E má výkonnější motor GE F414G, větší zásobu paliva, 10 závěsných bodů pro zbraně a vybavení a nejnovější radar AESA Raven ES-05. Doplněn je o infračervený senzor Skyward-G a elektronický bojový systém Arexis, který může protivníkův radar úplně „oslepit“.
Letoun je postaven podle švédské doktríny a dokáže tedy startovat i z krátkých úseků silnic, což nepříteli výrazně komplikuje život.
Gripen E bude vyzbrojen raketami Meteor (dlouhý dosah) a IRIS-T (krátký dosah). Švédové navíc připravují integraci přesné munice a nových systémů velení s využitím umělé inteligence.
Připraven na éru NATO
Nový Gripen přichází v době, kdy je Švédsko stále ještě čerstvým členem NATO. Moderní avionika, síťová konektivita a kompatibilita s alianční technikou umožní, aby švédské Gripeny bez problémů operovaly bok po boku s F-35 nebo Eurofightery.
Letos byly švédské Gripeny poprvé nasazeny i na základně Malbork v Polsku, kde se účastní mise NATO Air Policing – Gripen E na ně plynule naváže.
Výroba, modernizace i budoucnost
Vývoj Gripenu E začal už v roce 2011, první smlouva na 60 kusů byla podepsána v roce 2013. Saab nyní navyšuje výrobu, aby dodal všechny stroje do konce desetiletí.
Švédsko zároveň modernizuje starší Gripeny C/D, aby zůstaly plně kompatibilní a mohly s „éčkem“ létat ve společných misích.
„Švédsko tímto letounem vstupuje do nové éry. Gripen E není jen další verze – je to nová generace,“ shrnul ministr Jonson.