Evropa opět sází na koleje – a tentokrát to ucítíme i v Česku. Od května 2026 totiž začne jezdit nový přímý vlak spojující Prahu, Berlín a Kodaň. A nepůjde jen o další spoj. Bude to skutečný posun v tom, jak Evropané budou cestovat na delší vzdálenosti.
Na projektu spolupracují České dráhy, Deutsche Bahn a Dánské dráhy. Nová linka odstartuje ve chvíli, kdy skončí modernizace klíčového úseku mezi Berlínem a Hamburkem. Cestující tak čeká pohodlná a přímá cesta až do Skandinávie – přes Drážďany a Hamburg, bez zbytečného přestupování.
Jedenáct hodin pohodlně až do Kodaně
Cesta z Prahy do Kodaně potrvá přibližně jedenáct hodin. Mezi Berlínem a Kodaní to bude ještě svižnější – jen sedm hodin. Každý den v obou směrech. Navíc během letní sezóny se přidá i noční vlak, který propojí Kodaň s Prahou přes noc.
A nebude to žádný kompromis. České dráhy nasadí nové ComfortJety – moderní soupravy s Wi-Fi, restaurací, dětským kinem, úložným prostorem pro kola a výtahem pro vozíčkáře. Vlak nabídne místo pro více než 550 cestujících a bude postaven tak, aby cesta byla zážitkem, ne jen přesunem z bodu A do bodu B.
Evropská železnice ožívá. A konečně i přes hranice
Tato linka není náhodná. Je součástí širšího plánu Evropské komise na podporu mezinárodní železniční dopravy. Cíl? Udělat z vlaku reálnou a pohodlnou alternativu k letecké dopravě. Projekt Praha–Kodaň patří mezi 10 pilotních tras, které mají ukázat, že vlakem to jde rychle, pohodlně a zeleně.
Předseda představenstva a CEO Deutsche Bahn Fernverkehr Michael Peterson k tomu říká jasně: „Železnice sbližuje Evropu. A my jsme připraveni nabídnout moderní služby, které cestující opravdu ocení.“
Vlaky jako nová „low-cost“ síť Evropy?
Nejde o ojedinělý případ. Berlín s Paříží už dnes spojuje rychlík DB a SNCF. V přípravě je i spojení Mnichov–Milán–Řím. A nové startupy, jako Dreamstar Lines, plánují propojit až 100 evropských měst nočními vlaky s levnějšími jízdenkami než průměrná hotelová noc.
Železniční renesance je tu. A pokud se podaří odstranit bariéry – rozdílné systémy prodeje jízdenek, technické normy a pomalé schvalování – Evropa bude opět propojena tak, jak to kdysi zvládaly legendární expresy.
Praha–Kodaň jako začátek nové éry
Pro cestující to znamená víc možností. Méně stresu. Méně emisí. A víc komfortu. Pro evropské politiky je to test. Ukázat, že když se chce, může železnice konkurovat letadlům – zvlášť na vzdálenosti do tisíce kilometrů.
A jak řekl starosta Berlína Kai Wegner při oznámení nové trasy: „Tohle není jen nový vlak. Je to krok k čistší a propojenější Evropě.“