Vietnamská automobilka VinFast se sice v Evropě potýká s problémy, ale na domácí půdě dál rozšiřuje nabídku elektrických vozidel. Nejnovějším přírůstkem je malý elektrobus EB 6, který má podle firmy sloužit nejen jako městský autobus, ale i pro meziměstskou dopravu. To samo o sobě naznačuje ambice jít dál než jen do klasického MHD provozu.
250 kilometrů na jedno nabití a rychlost do 90 km/h
EB 6 je postaven na LFP baterii s kapacitou 179,5 kWh, kterou lze z 20 na 80 % nabít za zhruba 70 minut (při použití 120kW DC nabíječky). Elektromotor vzadu dává výkon 140 kW a točivý moment 420 Nm. Maximální rychlost je 90 km/h, což znamená, že se vozidlo neztratí ani na dálnici.
Reálný dojezd přes 250 kilometrů a robustní konstrukce z něj dělají vozidlo, které může pokrýt nejen hustou městskou síť, ale i kratší meziměstské linky bez nutnosti častého dobíjení.
Městská i školní varianta. Obě s nulovými emisemi
VinFast zatím nabízí dvě verze: klasický městský autobus a školní variantu. Obě sdílejí karoserii o délce 6,2 metru, šířce 2,2 metru a výšce 2,9 metru. Světlá výška 180 mm naznačuje, že autobus si poradí i s nerovným terénem nebo nájezdy na zastávky.
-
Městská verze pojme 30 cestujících – 11 sedících, 17 stojících, místo pro invalidní vozík a samozřejmě řidiče. Nechybí madla, tlačítka pro výstup a další prvky typické pro běžný MHD provoz.
-
Školní autobus má 20 míst (19 + řidič), všechna vybavená bezpečnostními pásy. Interiér zahrnuje i LED displej, bezpečnostní kamery, systém sledování docházky nebo čističku vzduchu.
Školní verze má tedy potenciál překročit roli ranního svozu dětí a využít se i pro regionální dopravu, zájezdy nebo komunitní přepravu.
Bezpečnost i v malém formátu
Na bezpečnost VinFast nezapomněl: kotoučové brzdy vpředu i vzadu, ABS, EBD, brzdový asistent – tedy výbava, kterou bychom dnes měli vnímat jako samozřejmou i v segmentu menších autobusů. Připomeňme, že podobné minibusy často slouží v náročných provozech, kde časté brzdění a starty kladou vysoké nároky na stabilitu i reakce vozidla.
Kdy vyjede?
VinFast chce spustit dodávky městské verze už v září, školní varianta má následovat o měsíc později. Jestli se s EB 6 podíváme i mimo Vietnam, zatím není jasné. Ale v kontextu rostoucí poptávky po kompaktních, elektrických a víceúčelových autobusech je jen otázkou času, kdy o něj projeví zájem i další trhy.