Navzdory zpomalující se poptávce po autobusech obecně se segment bateriových elektrobusů v Německu v prvním čtvrtletí roku 2025 výrazně rozrostl. Nově bylo registrováno 278 elektrických autobusů, což představuje 68,5% meziroční nárůst. Trend potvrzuje, že němečtí dopravci pokračují v přechodu na bezemisní veřejnou dopravu, i když čelí novým výzvám.
Podle údajů Německého federálního úřadu pro motorovou dopravu bylo od ledna do března 2025 v Německu registrováno celkem 561 autobusů s alternativním pohonem (včetně hybridních a vodíkových modelů), což představuje růst oproti 403 vozidlům za stejné období loňského roku.
I přes celkový pokles registrací autobusů v Německu v tomto období, segment nízkoemisních a bezemisních vozidel pokračuje ve svém růstu. Výrazný nárůst registrací e-busů tak ukazuje, že přechod na čistší flotilu ve veřejné dopravě se i přes ekonomické zpomalení nezastavil.
2 950 elektrobusů na německých linkách
PwC E-Bus Radar odhalil, že ke konci roku 2024 bylo v německém veřejném dopravním systému v provozu téměř 2 950 bateriových elektrobusů. To znamená, že dopravci nejen splnili, ale v některých regionech i překonali své ambiciózní plány.
Nicméně PwC současně upozorňuje na první známky zpomalování trhu: v roce 2024 klesly registrace elektrobusů v Německu o 12 %. Hlavní příčiny spočívají v ukončení některých klíčových dotačních programů a vyšších nákladech na pořízení vozidel a infrastrukturu.
Dnešní růst díky dřívějším investicím
Analytici se shodují, že aktuální růst registrací v roce 2025 je výsledkem realizace investičních plánů veřejných dopravců, které byly schváleny ještě před pozastavením federálních dotací na elektrobusy během minulé administrativy.
Vzhledem k tomu, že nové dotační programy nejsou zatím vypsány, může se trh v dalších letech bez další podpory výrazně ochladit. Budoucnost růstu bude záviset na kombinaci federálních investic, regionálních iniciativ a inovací v oblasti baterií a nabíjení.
Elektrobusy jako jádro udržitelné dopravy
Německý příklad ukazuje, že přechod na elektrobusy je reálně dosažitelný, pokud existuje jasná dlouhodobá strategie a dostatečná finanční podpora. Provozovatelé veřejné dopravy stále více vnímají nízkoemisní vozidla nejen jako ekologickou, ale i ekonomickou volbu – zejména v městských aglomeracích, kde tlak na snižování emisí neustále roste.