AirAsia udělala další výrazný krok na cestě k tomu stát se globálním hráčem – s podpisem objednávky na 50 úzkotrupých dálkových letadel Airbus A321XLR. Celková hodnota transakce dosahuje 12,25 miliardy dolarů a zahrnuje i opci na dalších 20 strojů.
odpis smlouvy proběhl v Paříži, za účasti generálního ředitele skupiny Capital A Tonyho Fernandese, šéfa Airbusu Christiana Scherera a malajsijského premiéra Anwara Ibrahima.
Cílem je stát se prvním nízkonákladovým síťovým dopravcem na světě
Tony Fernandes komentoval krok jako „transformační“ pro letectví v Asii. Podle něj AirAsia již jednou změnila pravidla hry, když přinesla masám levné cestování po ASEANu – a teď chce tento model rozšířit do celého světa.
„Letouny A321XLR nám umožní spojit hlavní i menší města v rámci Asie i mimo ni bez přestupů. Chceme, aby ASEAN poznal svět – a svět poznal ASEAN,“ dodal Fernandes.
A321XLR: Letoun, který přepisuje definici nízkonákladových spojů
Airbus A321XLR je nejschopnější úzkotrupý letoun na světě – zvládne až 8 700 kilometrů na jedno natankování, což je ideální pro dálkové linky v Asii, Evropě i na Blízkém východě. Nabízí až o 20 % nižší spotřebu paliva na sedadlo oproti předchozím generacím a přináší výrazně nižší emise i náklady.
Díky tomu si AirAsia udrží nízkonákladový model i na trasách, které dosud zvládaly jen širokotrupé letouny – s mnohem vyššími provozními náklady.
Globální ambice a růstový plán
Nová letadla budou dodávána mezi lety 2028 a 2032 a budou doplňovat stávající flotilu Airbusů řady A320 a A330. Společnost AirAsia cílí na přepravu 150 milionů cestujících ročně do roku 2030 – z aktuálních zhruba 100 milionů. Od svého vzniku už AirAsia přepravila přes 1,5 miliardy lidí.
Zásadním prvkem strategie je flexibilita – flotila složená výhradně z Airbusů snižuje náklady na údržbu a výcvik posádek. Nová letadla přitom umožní otevírat i méně vytížené trasy, které by s tradičními dálkovými letouny nebyly ekonomicky proveditelné.
AirAsia míří za titulem „globálního Ryanairu“
Tato objednávka je víc než jen rozšíření flotily. Je to signál: AirAsia chce změnit dálkové létání – stejně jako to před dvěma dekádami udělala u těch krátkých.
A321XLR je přesně tím typem letadla, které to umožní.