Indický úřad civilního letectví (DGCA) vydal mimořádné technické nařízení: všichni domácí dopravci provozující letadla Boeing 787 Dreamliner a Boeing 737 musí do 21. července 2025 provést důkladnou kontrolu zámkového mechanismu palivových spínačů. Důvod? Tragická nehoda letu AI171 společnosti Air India, která odhalila závažnou chybu v systému, jenž by měl být naprosto spolehlivý.
Palivové spínače, umístěné v modulu Throttle Control Module (TCM), mají zásadní úkol – umožnit, nebo zamezit přívod paliva do motorů. Pokud dojde k neúmyslnému přepnutí do polohy OFF, výsledkem může být náhlé vysazení motorů. A to se, podle předběžného šetření, stalo u letu AI171 – oba motory zhasly prakticky současně.
Co se stalo s Air India 787 (VT-ANB)
Letoun vzlétl z Ahmadábádu směr Londýn Gatwick. Krátce po vzletu ztratil tah a následně havaroval – všech 260 osob na palubě zahynulo. Hlasový záznam z kokpitu odhalil znepokojivou výměnu pilotů: „Zavřel jste palivo?“ – „Ne.“ Odpovědi naznačují, že přepnutí obou spínačů do polohy VYPNUTO bylo neúmyslné.
Varování, které bylo ignorováno?
Už v roce 2018 vydala americká FAA SAIB (Special Airworthiness Information Bulletin), který upozorňoval na možnost nechtěného deaktivování palivového přívodu u vybraných letadel Boeing. Nicméně – nebyl vydán žádný povinný příkaz k opravě (AD). Teď se ukazuje, že možná šlo o fatální opomenutí.
DGCA nyní požaduje, aby Air India, Air India Express, Akasa Air, SpiceJet a další neprodleně zkontrolovali všechny stroje a potvrdili technickou shodu. Cílem je identifikovat slabá místa v systému a předejít opakování katastrofy.
Letectví je o detailech
Zámkový mechanismus palivového přepínače má bránit právě takovému selhání. Selže-li fyzická blokace nebo je-li konstrukčně nejasná, může vést k situacím, kdy se i nepatrný pohyb ruky stane rozhodující chybou. Boeing bude pod tlakem, aby problém znovu vyhodnotil – a možná i revidoval původní závěry z roku 2018.
Z pohledu bezpečnosti je tento incident budíčkem pro globální letectví a není vyloučeno, že podobné nařízení vydají i jiné regulátorské orgány.