Žlutým vlakem z Prahy do Brna? Dobře se před cestou najezte. Na cestě zpět totiž dostanete k jídlu jen to, co zbylo

Foto: Pavel Foltýn

Kdo má zkušenost se čtyřhodinovou cestou autem po dálnici D1 do Brna, zauvažoval možná někdy nad možností vyrazit do moravské metropole vlakem. My to zkusili s RegioJetem, ale dobrý nápad to rozhodně nebyl.


Jednou, někdy dvakrát do měsíce, jezdíme na pracovní cestu do Brna. Zatím jsme vždy jezdili autem, ale po poslední cestě, kdy nám jízda po D1 zabrala více než 4 hodiny, jsme si řekli, že příště zkusíme vlak. Mohlo by to být rychlejší, levnější i pohodlnější. No, teoreticky možná ano, ale minimálně v našem případě se teorie od reálné zkušenosti snad nemohla více odchýlit.

V případě, že cestujete na spoji do Prahy, mohou být některé produkty vyprodány cestujícími, kteří cestovali na trase před Vámi. Při výjezdech z Prahy je vždy dostupný veškerý sortiment
Alexandra Janoušek Kostřicová; RegioJet

Cesta z naší pražské kanceláře v centru Prahy do centra Brna, kde jsme většinou ubytováni, činí cca 210 kilometrů. Celkem tedy 420 kilometrů. Jezdíme osobním vozem s dvoulitrovým naftovým motorem s průměrnou spotřebou 6,9 litrů na 100 kilometrů. Při současné ceně nafty cca 38 korun za litr by nás tedy cesta tímto konkrétním autem vyšla na 1.101,- korun. A jestliže by se na dálnici nic zvláštního nepřihodilo, trvala by celá cesta maximálně dvě a půl hodiny.

Výběr cestovní třídy

My jsme ale chtěli zkusit jet vlakem a pro cestu jsme zvolili dopravce RegioJet. Rozhodli jsme se využít cestovní třídy Relax, abychom mohli ve vlaku i pohodlně pracovat na wi-fi a neseděli přitom na tvrdých lavicích, nebo sedadlech z nižších tříd. Pro vyšší třídu hrál také ten fakt, že, alespoň dle nabídky dopravce na internetu, lze ve vlaku zakoupit nejen drobné občerstvení, ale také poměrně širokou nabídku teplých jídel a dokonce i sushi. Super. Pohodlně se povezeme, vyřídíme emaily, dobře se najíme a do Brna přijedeme svěží a odpočatí. Cena zpáteční jízdenky pro dvě osoby byla sice o 400 korun vyšší, než by nás stálo auto, přesně 1.566,- korun, ale říkali jsme si, že 400 korun navíc nám za to pohodlí stojí.

Jenže chyba lávky. Na webových stránkách RegioJet vypadá vše skvěle, to ano, nicméně realita byla v našem případě výrazně odlišná. Inu, když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají. První překvapení se dostavilo ve chvíli, kdy jsme usedli do vlaku a zjistili jsme, že v Brně budeme až za tři hodiny To není samozřejmě chyba dopravce. Píše to na svém webu a my jsme si toho nevšimli. Ale hned první důvod jízdy vlakem, tedy že chceme být v Brně rychleji než autem, vzal za své.

Občerstvení ve vlaku

Druhé překvapení se odehrálo při objednávce sushi. Nebylo. Spolucestující, kteří údajně jezdí vlakem do Brna častěji, nám tvrdili, že to je celkem běžné. Většinou je prý k dispozici jen velmi malý počet porcí a ty spotřebují cestující ve třídě Business. "Cestující jsou cateringem obsloužení v tomto pořadí: Business, Relax, Standard, Low cost", popsala preference jednotlivých tříd Alexandra Janoušek Kostřicová ze společnosti RegioJet. Sushi jsme tedy oželeli a dali si docela dobrý koláček, který stál pouhých deset korun. Wi-fi nefungovalo, práci jsme tedy neřešili a poněkud rozpačitě vystoupili po třech hodinách jízdy na hlavním nádraží v Brně.

Mysleli jsme si, že horší už to být nemůže, ale opak byl pravdou. Při cestě zpět měl totiž vlak nejen zpoždění, ale ještě pár minut před odjezdem hlásila informační tabule, že vlak bude odjíždět z nástupiště č. 5, aby nakonec odjížděl z nástupiště č. 2. Ještě, že je brněnské nádraží tak malé. Odjížděli jsme z Brna v cca 14 hodin, a tak jsme si před odjezdem řekli, že se najíme až ve vlaku. Jenže tentokrát to nebylo jenom o tom, že v nabídce nebylo sushi. Tentokrát nebyl, dle sdělení palubního personálu, ani jeden druh koláče, žádné wrapy, žádný croissant ani většina dalšího sortimentu. Nabídnut nám byl pouze salát s ovčím sýrem. S ohledem na alergii na sýry jsme salát vynechali a seděli přes tři hodiny bez jídla a bez wi-fi, které opět nefungovalo. "Kapacita lednic v našich kuchyních je omezená, a proto v případě velké poptávky může dojít k tomu, že se některé zboží (hlavně nejoblíbenější produkty) v průběhu jízdy vyprodají. Snažíme se, aby k této situaci docházelo minimálně. Nemůžeme ji ale bohužel vyloučit", sdělila k našemu dotazu na dostupnost položek z palubního menu Alexandra Janoušek Kostřicová ze společnosti RegioJet.

Vlak, ve kterém jsme cestovali, jel do Prahy z Bratislavy a dá se tak s přimhouřením oka pochopit, že se některé položky z palubního menu mohly během cesty z Bratislavy do Brna spotřebovat. Jenže přepravce má přeci ve svém systému informace o tom, kolik lidí kde nastupuje, resp. kolik jich pojede celkem, a může na to poměrně pružně reagovat. Například tím, že v Brně doplní chybějící položky. "Zásobování probíhá pouze v Praze. Vzhledem k různým cílovým destinacím našich vlaků není možné mít v každé jednotlivé destinaci vyřešeno zásobování. Nebyla by takto dosažena jednotná nabídka a kvalita na všech spojích", popsala celkem zvláštní logiku zásobování Alexandra Janoušek Kostřicová ze společnosti RegioJet.

Vyjádření zástupkyně společnosti jsme tedy pochopili tak, že vlak nabere občerstvení v Praze, odkud do Bratislavy vyjíždí, ale při zpáteční cestě z Bratislavy do Prahy už nic nedoplňuje. Na zpáteční cestě je tedy k dispozici pouze to občerstvení, které zbylo z cesty tam. Zajímavé. To je podobné, jako kdyby vám na cestě z Bangkoku do Prahy nedali na palubě letadla jídlo, protože ho snědli ti cestující, kteří letěli z Prahy do Bangkoku.

Ono to vypadá hezky, chlubit se tím, že cestující si může koupit koláč za 10 korun, sushi za 90 korun, nebo třeba croissant plněný šunkou a sýrem za 25 korun. Ale když nic z toho není k dispozici, může to z určitého úhlu pohledu vypadat spíše jako klamavá obchodní praktika, než nadstandardní služba cestujícím. Cestující by si podle nás určitě zasloužili vědět, že při zpáteční cestě bude ve vlaku k dispozici pouze to občerstvení, které zbylo z cesty tam. Tím spíše, když zpáteční jízdenka rozhodně není nejlevnější.

A ještě jedna poznámka. Zatímco na cestě do Brna byly toalety relativně pořádku, při cestě zpět jsme se po otevření dveří na WC doslova zděsili. Tady to ale bylo spíše o lidském faktoru, než o nedokonalé logistice. Prostě někdo z palubního personálu, kdo měl čistotu WC na starosti, tuhle svoji povinnost asi příliš neřešil.

Cestovali jste někdy vlakem RegioJet? Jaké jsou vaše zkušenosti? Napište nám do diskuze.

Doplňujeme vyjádření společnosti RegioJet ze dne 21.02. 2023:

Znova jsme prověřovali všechna data na tomto konkrétním spoji a zjistili jsme, že bohužel došlo k výpadkům našeho prodejního systému. Z toho důvodu nebylo možné v naší aplikaci objednat některé produkty, i když byly skladem. Vzniklá situace nás mrzí. Jak jsme zmínila níže, zásobování analyzujeme průběžně, abychom minimalizovali situace, kdy dojde k tomu, že se položky vyprodají. Zde bohužel došlo k technické chybě prodejního systému.

Kam na dovolenou? Jak si zařídit víza? Kde najít levné ubytování? Jak si koupit levné letenky? Jak zaplatit dálniční mýto? To vše a ještě mnohem více zjistíte na našem webu Cesty a výlety

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.testyojetin.cz 

www.cartrax.cz

 


CestyAvylety.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@cartrax.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Provozovatelem webu www.cestyavylety.cz je CarTrax, s.r.o., IČO: 10827226 se sídlem Praha 1, Rybná 716/24. Obsah internetových stránek www.cestyavylety.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2022 Cestyavylety.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.